Yoga – for en sundere hverdag

Yoga - for en sundere hverdag
Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Yoga er en af de mest populære metoder til at opnå mindfuldness og smidighed på en og samme tid. Flere og flere danskere har igennem de seneste år fået øjnene op for de mange fordele ved at dyrke yoga. Mange bruger yoga til at modvirke stress i hverdagen. Dette kan for eksempel gøre ved at bringe kroppen og sindet i balance i de tidlige morgentimer, inden man skal ud af døren. Du kan også vælge at besøge et yoga center efter fyraften, og bruge en time eller to på at lægge arbejdsdagens stress bag dig, inden du tager hjem.

Yoga kan modvirke stresssymptomer

Flere internationalt anerkendte undersøgelser peger på, at du kan reducere risikoen for at udvikle farlig stress, hvis du dyrker yoga på regelmæssig basis. Dette har noget at gøre med, at udførelse af yogaøvelser er en prima måde, hvorpå du kan lære at håndtere – og reagere på – de signaler, din krop sender. Ved at udvikle en højere grad af kropsbevidsthed kan du faktisk dulme dit nervesystem og give kroppen en mulighed for at regenerere. Og når du lærer at trække vejret dybt og regelmæssigt, frigives stoffer, som hjælper dine muskler til at slippe spændingerne og slappe af. På den måde kan yoga fungere på samme måde som en god, dyb massage.

Yoga giver sundere vaner

Hvis du allerede dyrker yoga, har du måske oplevet, at du pludselig ikke har den store lyst til sukker og kulhydrater, som du plejede at have før. Og du har måske ikke det samme store behov for kaffe og andre stimulanser, som før du begyndte at dyrke yoga. Dette skyldes, at yoga har så positiv en indvirkning på din krops balance, at den vil holde op med at kræve disse giftstoffer.

I det øjeblik, du slipper af med de stress-inducerende spændinger og de negative tanker, vil din krop af sig selv justere sig til de nye forhold, og ikke længere forlange at blive proppet med ”comfort food”. Samtidig vil din øgede kropsbevidsthed spille ind som en positiv faktor, og gøre det nemmere for dig at sige nej tak til usunde sager.

Yoga kan reducere smerter

Når du dyrker yoga, stimulerer du kroppens naturlige kredsløb. Dette betyder, at hele systemet bliver stimuleret – også det, der sørger for blodomløbet i dine muskler. Når musklerne får tilført iltrigt blod, blødgøres de – og dermed forsvinder spændingsrelaterede smerter og infiltrationer. Hvis du også ønsker at opleve alle disse fordele, kan du læse mere om yoga på joga.dk