Når bataljekunsten bliver kritisk

02 June 2020 Søren Black

editorial

Så længe nogle kan huske, har malere portrætteret heroiske soldater i krig. Den såkaldte bataljekunst har igennem tiden været magthavernes måde at tegne et glansbillede af, at landet var gået i krig. I løbet af 1900-tallet ændrede bataljekunsten sig dog, da kunstnerne begyndte at kritisere de mange blodsudgydelser, der finder sted på slagmarken.

Har du været på Frederiksborg Slot i Hillerød, så har du sikkert set Niels Simonsens portræt af danske infanterister, der trækker en kanon igennem sneen, dengang danskerne måtte rømme Dannevirke i 1864. Maleriet er et godt eksempel på, hvordan malere før i tiden fik portrætteret dem, der kæmpede for fædrelandet på en heroisk måde.

Malerier var dengang bestillingsarbejde fra de magthavere, som gerne ville tegne et positivt billede af landets krigsindsats. På museer rundt i verden kan du for eksempel finde mange positive skildringer af kampscener i det gamle Egypten og under Napoleonskrigene. Men i løbet af 1900-tallet fik bataljekunsten dog en ny retning. Kunstnerne begyndte at male kritiske værker fra slagmarken, hvor beskueren af billedet nu fik død og ødelæggelse lige i synet.

Fra Guernica til Libyen

Et af de mest berømte værker, der viser krigens gru og rædsel er maleriet Guernica, der er femstillet af den spanske maler Pablo Picasso. Her lykkedes det Picasso at vise det bombardement, tyske fly foretog under den spanske borgerkrig på den baskiske by Guernica. Maleriet, der i dag kan opleves på Museo Reina Sofia i Madrid, skildrer altså på en direkte måde drabene på op til 1600 indbyggere. Herhjemme har maleren Simone Aaberg Kærn også taget livtag med den kritiske bataljekunst.

Kærn er mest kendt for det portræt, hun lavede af tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen, der nu hænger på Christiansborg. Men Simone Aaberg Kærn kom for alvor på kollisionskurs med den danske forsvarstop, da hun med sit maleri Batalje skildrede de bombninger, danske jagerfly foretog over Libyen i 2011. På maleriet ser vi blandt andet en bunke bagbundene lig, hvoraf en af dem har fået skåret næsen af. Dette blev altså for meget for forsvarstoppen, der ellers havde bestilt maleriet til at hænge på Frederiksborg Slot. Batalje kunne i stedet en kort overgang opleves på Kunsthal Charlottenborg. Er du på udkig efter bataljekunst eller noget mere fredeligt til hjemmets vægge, så besøg et af landets mange gallerier.

More articles