Regulativer om tilpasning af biler

14 January 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Med ’tilpasning’ som kodeordet i overskriften til denne artikel bliver vi nok med det samme nødt til at uddybe, hvad vi mener med dette.

Vi mener ikke de tilpasninger, der er lovpligtige, og som du skal indføre i din bil enten i interiøret eller eksteriøret, før du kan få lov til at lade dækkene på bilen rulle ud på de danske veje.

Der henstilles heller ikke til de tilpasninger, som skal reguleres ved, at bilen enten er kommet til skade og skal repareres, eller hvis man får den idé, at noget i bilen skal udskiftes til en nyere model, såsom bilradioen, eller hvis man blot lyster at udskifte noget en-til-en, fordi man føler for det, hvilket kunne være en del ved motoren.

Nej, vi retter opmærksomheden mod de tilpasninger på biler, man på engelsk vil betegne som “costumizing”. 

Ret beset er det et udtryk, der stadig dækker over mange ting, men endnu et spadestik dybere mener vi nærmere konkret, når man tilpasser, former og ændrer ens bil efter udseende, ydeevne, styrke og lignende, som ikke er lovpligtige, men som gør, at ens bil kan blive et unikum.

Uheldigvis kan man også risikere, at man uhensigtsmæssigt kommer til at gøre ens bil ulovlig!

Det er de ting, vil komme ind på her, da det ikke nødvendigvis – faktisk sjældent – noget, man lærer hos en kørelærer eller autohandler.

Der forventes, at man i forvejen kender til de regler, men faktum er, at ikke alle bilejere kender til disse, før de begynder tilpasse deres biler.

Så derfor kommer her nogle korte råd til, hvad du IKKE skal gøre, når du vil tilpasse din bil eller biler, som du måske har købt via biltorvet.

Det er for eksempel forbudt at tilpasse bilens horn til andet end en ensformig lyd, der hverken stiger eller daler i intensitet og da slet ikke i forskellige toner!

Vælger du at have hækspoiler på, skal du også tjekke, at det ikke hindrer din udsyn for kørslen på nogen måde.

Sænker du din bil, skal du være opmærksom på, at der skal være en vis frihøjde. Det vil du i hvert fald opdage problemet i med det samme, når du skal køre over bare et enkelt bump på vejen, hvis din bil er sænket for meget.

More articles